Τετάρτη 30 Μαΐου 2012

Ερευνητής δίνει βαθμολογία κάτω από τη βάση στα σχολικά βιβλία ιστορίας της περιοχής

Καθώς ολοκληρώνεται το σχολικό έτος, νέα έκθεση τονίζει τις μεγάλες διαφορές που εξακολουθούν να υπάρχουν στον τρόπο καταγραφής ιστορικών γεγονότων στα σχολικά βιβλία της περιοχής.
photoΑπό τον τερματισμό των πολέμων στις πρώην Γιουγκοσλαβικές δημοκρατίες, τόσο το Συμβούλιο της Ευρώπης όσο και η ΕΕ έχουν ενθαρρύνει τη δικαιοσύνη και την ειλικρίνεια στον τρόπο καταγραφής ιστορικών προσωπικοτήτων και γεγονότων στα σχολικά βιβλία.
Στόχος είναι η εξάλειψη της μεροληψίας και των προκαταλήψεων, ωστόσο σύμφωνα με μια νέα έκθεση αυτό δεν έχει συμβεί σε Αλβανία, Σερβία και Κοσσυφοπέδιο, όπου στα βιβλία κυριαρχεί ο εθνικισμός και η υποκειμενικότητα.
Ο Σκελζέν Γκάσι, πολιτικός επιστήμονας και συγγραφέας αρκετών βιβλίων για την πολιτική του Κοσσυφοπεδίου, συνέταξε την έκθεση με τίτλο "Κοσσυφοπέδιο 1912-2000: Στα βιβλία ιστορίας Κοσσυφοπεδίου, Αλβανίας και Σερβίας", για να ανακαλύψει πως απεικονίζουν οι τρεις χώρες την ιστορία του Κοσσυφοπεδίου από την πτώση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Οι διαφορές που βρήκε είναι τεράστιες.
"Η γλώσσα που χρησιμοποιείται σε κείμενα του Κοσσυφοπεδίου και της Σερβίας, όχι της Αλβανίας, συχνά προβαίνουν σε χαρακτηρισμούς. Τα κείμενα του Κοσσυφοπεδίου κάνουν χαρακτηρισμούς όπως 'αιμοδιψείς τρομοκρατικές ενέργειες,' 'κατάσταση τρόμου και γενοκτονίας', ή ' τρομερές σκηνές αιματηρών ουλαμών βαρβαρισμού'. Τα κείμενα της Σερβίας, από την άλλη, κάνουν χαρακτηρισμούς όπως 'τοπικές επιθέσεις Αλβανικών συμμοριών' και 'Αλβανική τρομοκρατία εναντίον Σέρβων'. Τα κείμενα αυτά σπάνια παρέχουν στοιχεία για την αναλυτική συνεκτίμηση των εγκλημάτων, και ακόμα και όταν το κάνουν, είναι υπερβολικά", δήλωσε ο Γκάσι στους SETimes.
Η έκθεση, η οποία προετοιμάστηκε από την Ένωση Κοσοβάρων για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και τα Δικαιώματα των Παιδιών, αποφάνθηκε πως τα πιο σημαντικά στοιχεία στην ιστορία του Κοσσυφοπεδίου από το 1912 μέχρι το 2000 είναι τα εγκλήματα που διέπραξαν Σέρβοι -- οργανωμένα από τον τακτικό στρατό και την αστυνομία -- εναντίον Αλβανών. Καθώς επίσης τα εγκλήματα που διέπραξαν Αλβανοί -- σε μεγάλο βαθμό ανοργάνωτα -- εναντίον των Σέρβων. Αμφότερες οι πλευρές παρουσιάζουν μόνο τα εγκλήματα της άλλης, απεικονίζοντας τους εαυτούς τους ως θύματα επιθέσεων.
"Χαρακτηριστικό των κειμένων αυτών των τριών χωρών, σε ό,τι αφορά στην παρουσία της ιστορίας του Κοσσυφοπεδίου κατά τη χρονική περίοδο 1912-2000 είναι οι ανακρίβειες, τα κατασκευάσματα, οι υπερβολές, οι παραποιήσεις και τα λοιπά", δήλωσε ο Γκάσι. Τα σχολικά βιβλία του Κοσσυφοπεδίου έχουν τα περισσότερα, σε σύγκριση με τα άλλα, "καθώς στα κείμενα αυτά το διάστημα που αφορά στην ιστορία του Κοσσυφοπεδίου είναι φυσικά μεγαλύτερο".
Ανακάλυψε πως τα σχολικά βιβλία σε Κοσσυφοπέδιο και Σερβία χρησιμοποιούν πιο σκληρή γλώσσα κατά την περιγραφή εγκλημάτων που διεπράχθησαν σε αμφότερες τις πλευρές. Στην Αλβανία, δήλωσε ο Γκάσι, οι συγγραφείς απέφυγαν να υπερβάλουν με βασικούς αριθμούς. "Τα κείμενα της Αλβανίας είναι πιο προσεκτικά σε ό,τι αφορά στην παρουσίαση αριθμών που σχετίζονται με εγκλήματα".
Ο Μπρουίμ Ραχμάνι, ερευνητής στην Κοινωνία Κοινωνικών Ερευνών Κοσσυφοπεδίου, δήλωσε στους SETimes πως η ρητορεία και η κακή χρήση των γεγονότων στα σχολικά βιβλία δεν συμβάλει στη συμφιλίωση μεταξύ Αλβανών και Σέρβων.
"Η γλώσσα δεν είναι επιστημονική, και τα γεγονότα δεν παρουσιάζονται με επιστημονικό τρόπο. Αυτό συμβάλει στο μίσος μεταξύ των συγκεκριμένων εθνών, και δεν επιτρέπει αντιμετώπιση του παρελθόντος. Αυτό μπορεί να αλλάξει μόνο μέσω πιο αυστηρής πολιτικής της ΕΕ σε ό,τι αφορά στα σχολικά βιβλία, το οποίο, προς έκπληξη, δεν έχει συζητηθεί στη διαδικασία διεύρυνσης των Βαλκανίων, όπως είχε γίνει με χώρες της Ανατολικής Ευρώπης", δήλωσε ο Ραχμάνι.
Ο Φιντάνε Μπερίσα, ιστορικός από την Πρίστινα, δήλωσε στους SETimes πως τα σχολικά βιβλία ιστορίας έχουν αναθεωρηθεί πιο πρόσφατα, τουλάχιστον στο Κοσσυφοπέδιο. "Νομίζω πως το να γράψεις την ιστορία αποτελεί συνεχή διαδικασία, και η πολιτική δεν πρέπει να παρεμβαίνει σε αυτή", ανέφερε.
Η έκθεση του Γκάσι, η οποία συντάχθηκε στα Αλβανικά, τα Σερβικά και τα Αγγλικά, αξιολογεί τα σχολικά βιβλία που έχουν εγκρίνει τα υπουργεία Παιδείας Σερβίας, Αλβανίας και Κοσσυφοπεδίου για χρήση στη διδακτέα ύλη των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
"Ελπίζω πως η έκθεση αυτή θα αναγνωστεί προσεκτικά [από τα υπουργεία] ώστε να εξαλειφθούν οι ανακρίβειες, τα κατασκευάσματα, οι υπερβολικές και οι παραποιήσεις που εντοπίζονται στην έκθεση", ανέφερε.
 SETimes.com.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου